Mindfulness

MINDFULNESS EN COMPASSIE
Staat persoonlijke ontwikkeling bij jou hoog in het vaandel? Of heb je te maken met een teveel aan stress en uitdagingen in je leven? Dan is een mindfulnesstraining iets voor jou! Met mindfulness krijg je namelijk meer inzicht in jezelf én grip op je brein. Het grappige is dat je enerzijds leert loslaten en ontspannen en anderzijds juist meer controle gaat ervaren.

Stop eens even en wees je bewust van wat je nu denkt en voelt? Mag dit er zijn…… gewoon zonder oordelen? Wat gebeurt er hier en nu? Welke gedachten komen er voorbij, wat voor gevoel is er? Kun je opmerken wat er in je lijf plaats vindt?

Hoe zou het zijn als je een vriendelijke aandacht richt op al deze verschillende manifestaties in jezelf en deze vanuit een breder perspectief leert waar te nemen? Zodat je ze kan zien zoals ze werkelijk zijn en je de vrijheid hebt om te kiezen waar je wel en niet aandacht aan wil geven!

Dan kan je zijn wie je bent,
Doen waar je goed in bent,
Doen wat bij je past!

Mindfulness en compassie helpt je om dat wat jij belangrijk vindt in je leven prioriteit te geven!

Stress en tegenslag horen bij het leven, maar mindfulness leert je hier op een constructieve manier mee om te gaan, waardoor ze minder belemmeren en jij je leven kan leiden zoals bij jou past. Een aantal problemen zoals slaapproblemen, overmatig piekeren, onrust en bepaalde angsten (faalangst, sociale angst) zullen verbeteren en zelfs verdwijnen.

AGENDA 2019

8-Weekse (groeps-) Mindfulnesstraining (MBSR/MBCT):
- Dinsdagavond 15 januari van 19.30 tot 22.00 uur
Overige data: 22, 29 januari, 5, 12, 19, 26 februari en 5 maart 2019

- Dinsdagavond 2 april van 19.30 tot 22.00 uur
Overige data: 9, 16, 23, 30 april, 7, 14, 21 mei 2019
(In overleg me de groep kunnen de data wijzigen ivm de meivakantie)

- Dinsdagavond 10 september van 19.30 tot 22.00 uur
Overige data: 17, 24 september, 1, 8, 15, 22 en 29 oktober 2019

8 weekse (groeps-) Compassietraining (vervolg na de mindfulnesstraining)
- Vrijdagochtend 13 september van 9.30 tot 12.00 uur
Vervolgdata: 20, 27 september, 4, 11, 18, 25 oktober en 1 november 2019

PRAKTISCHE INFORMATIE
Zowel de mindfulnesstraining als de compassietraining bestaan uit 8 bijeenkomsten en worden gegeven door een ervaren en gecertificeerde trainer Sylvia Buschgens.
Locatie: Schiekade 830 in Rotterdam
Kosten: 350,- incl. btw, boek en werkmap

De compassietraining kun je doen als je de mindfulnesstraining hebt gevolgd en/of ervaring met meditatie hebt.

We werken met kleine groepen (4 tot max. 8 deelnemers).
Neem contact op voor vragen of om je aan te melden!

KAN IK OOK EEN INDIVIDUELE MINDFULNESSTRAINING VOLGEN?
Ja dat kan! Niet iedereen voelt voor een groepstraining. Het kan zijn dat je erg gevoelig bent voor de verhalen van anderen of gemakkelijk ondergesneeuwd raakt in een groep. Een individuele training is dan meer aangewezen. De inhoud van de individuele training komt geheel overeen met de groepstraining. Hier en daar zijn bepaalde oefeningen korter en worden andere oefeningen er juist meer uitgelicht ihkv je persoonlijke ontwikkeling en behoefte.

- Het voordeel van individueel is dat het helemaal jouw training wordt. 
- Je kunt op elk gewenst moment starten met de training.

Kosten: 485,- euro voor 8 individuele sessies van 90 minuten.
Neem even contact op voor meer informatie.

MINDFULNESS MBSR/MBCT
MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction en is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. MBSR heeft als kern het leren ontspannen aanwezig zijn met (en ondanks) stress en pijn.

MBCT staat voor Mindfulness Bases Cognitive Therapy. Mark Williams, Jon Teasdale en Zindel Segal zijn de ontwikkelaars hiervan. Zij hebben MBSR als uitgangspunt genomen en daar aanvullende elementen uit de cognitieve- en gedragstherapie aan toegevoegd. MBCT omvat een stuk psycho-educatie en geeft je een kader en handvatten om beter met gedachten om te gaan.

Voor mensen die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken!

De mindfulnesstraining is een zeer praktische en ervaringsgerichte training.
Je krijgt concrete en duidelijke handvatten hoe je op een constructieve manier kan omgaan met gedachten (piekeren, negatieve overtuigingen, oordelen) en emoties. Tijdens de bijeenkomsten, maar ook in je dagelijks leven ga je daarmee aan de slag. In de training word je je bewust van wat je vaak automatisch doet en denkt. Herhaling van oude vertrouwde, maar niet helpende patronen worden duidelijk. Deze patronen onder ogen zien, zonder te oordelen, geeft ruimte voor alternatieven, zoals anders denken, anders doen en anders met je gevoelens omgaan. Veel meer vanuit kalmte en acceptatie.

(ZELF)-COMPASSIE
Uit onderzoek is gebleken dat niet een groot gevoel van zelfvertrouwen bijdraagt aan hoe je op ontspannen en succesvolle wijze je leven leeft, maar zelf-compassie!  Zelf-compassie is absoluut geen zelfmedelijden, maar ook geen ophemelen van jezelf! Het is jezelf aanvaarden en omarmen zoals je bent. Zelf-compassie houdt in: vriendelijk met jezelf omgaan ook wanneer je faalt of met tegenslag te maken hebt. Het gaat over van jezelf houden no matter what, fouten mogen maken en het grotere plaatje kunnen blijven zien. Het gaat over je mens-zijn accepteren en jezelf kunnen relativeren. Glimlachen naar en om je zelf, kwetsbaar durven zijn, omdat we dat allemaal zijn en deze wetenschap ons met de ander kan verbinden. In de compassietraining zetten we vriendelijkheid en compassie voor jezelf centraal.

“We give ourself compassion not to feel better, but because we feel pain.”
Dr. K. Neff auteur van het boek “Zelfcompassie”

De compassie-training gaat in september 2019 van start. Geïnteresseerd? Neem even contact op met sylvia@sp3.nl


 

SP3 is een praktijk voor praktische psychologie. De werkwijze is oplossingsgericht en doeltreffend, de psychologen zijn nuchter: we houden het praktisch en concreet. Dat past goed bij de mentaliteit van de stad Rotterdam: handen uit de mouwen, aanpakken!